Forschungsprojekte Wirtschaft

Öffentlich geförderte Projekte

Hauptgegenstand des Forschungsprojektes ist die Entwicklung von Curricula für Kulturtourismus-Studiengänge in den Westbalkanstaaten. Grundlage ist die Annahme, dass Kulturtourismus einen wesentlichen Beitrag sowohl für die nachhaltige ökonomische Entwicklung eines Landes als auch für dessen Imagebildung darstellt. Ein besonderes kulturelles Erbe halten die Länder des Westbalkans bereit. Dieses ist nicht nur tausende Jahre als, es verbindet auch Ost- und West- sowie Süd- und Nordeuropa. Der Balkan wird jedoch hauptsächlich als Konfliktzone wahrgenommen, was ein negatives Image herbeigeführt hat. Es entstand die Einsicht in die Notwendigkeit eines Bildungsprogramms mit Blick auf Kulturtourismus und kulturelles Erbe.

Untersucht werden sollen bestehende Strategiemaßnahmen, Innovationen, Handwerkzeug und praktische Anwendungen mit Blick auf Kompetenzentwicklung im Bereich des Kulturtourismus. Es sollen bestehende Lücken in den Curricula der WB-Staaten geschlossen werden und Experten im Bereich des Kulturtourismusmanagements ausgebildet werden können. Ziel ist es, die Lücken zwischen aktuellen Praktiken der Kulturmanager in WB-Staaten zu schließen und an EU-Standard anzuschließen.

Es handelt sich um ein Projekt im Rahmen der Erasmus+-Key Action 2: Capacity Building in the field of higher education. Ziel dieser Forschungslinie ist die Unterstützung bei der Modernisierung und Internationalisierung von höherer Bildungsangebote sowie der Bereitstellung von Zugangsmöglichkeiten zu einer solchen. Die Projektleitung hat die Universität Novi Sad (Serbien) inne. Kooperationspartner sind, neben der Hochschule Heilbronn, FH Johanneum Gesellschaft mbH (FHJ) (Österreich), Dzemal Bijedic University of Mostar (UNMO) (Bosnien und Herzegowina), University of East Sarajevo (UES) (Bosnien und Herzegowina), Sarajevo Meeting of Culute (SMOC), University of Banja Luka (UBL) (Bosnien und Herzegowina), University of Nis (Serbien), The provincial institute for the protection of cultural monuments (PZZZSK) (Serbien), University of Montenegro (UoM) (Montenegro), NHTV University of Applied Sciences Breda (NHTV) (Niederlande), Tourism Organisation of Kotor Municipality (TO Kotor) (Montenegro).

Leitung (HHN): Prof. Dr. Sebastian Kaiser-Jovy

Laufzeit: Oktober 2016 bis Dezember 2018

Mittelgeber: Erasmus+

Zusammentreffen Mitglieder Culture WB in Künzelsau

CULTURWB Dissemination Conference Tbilisi, Georgia 02.-06. April 2019

Future perspectives in cultural tourism. In the frame of Interproject-coaching partners of the CULTURWB project from the Western Balkan region (Serbia, Bosnia and Herzegovina, Montenegro), the Netherlands, Austria and Germany met in Georgia to present the newest research results and to promote the master program in tourism and cultural heritage at the final conference of the Erasmus+ project HERiTAG.

The conference took place at the Technical University Georgia with Prof. Dr. Sebastian Kaiser-Jovy representing Heilbronn University. Speakers reported on the preservation of cultural heritage in Georgia and on the latest mobile positioning data in Georgian Tourism Statistics. Participants of the conference were discussing the impact of climate change on tourism and adaption measures. The focus was on how to combine a desired increase in tourist movements with climate change goals. In a nutshell, there will be shorter winter seasons and longer summer seasons. In addition, the topic of over-tourism was a vividly debated subject, of discussion, looking at examples like quotas in Dubrovnik. Often, tourism is shown as the solution for everything, especially in transition countries where economic problems takes over, then come nature and ecological problems. But successful tourism however, might also cause problems. Hence megatrends in tourism are sustainability and virtual spaces. In this regard digitalisation is an additional chance both for tourism and for tourist destinations.

CULTURWB Dissemination Conference Tbilisi, Georgia 02.-06. April 2019
Winter School 2019 Gruppenbild


The network seeks to understand the role of arts and cultural managers as intercultural brokers in our context of globalisation, internationalisation and global migration. Intercultural understanding suggests capacity for appreciating, recognising and relating to different world viewpoints and experiences. Historical and empirical research recognises the role arts and cultural objects and expressions, like fine and performing arts and heritage, play in political, cultural and ethnic relations. Yet, little is known about the role of arts and cultural managers, their practice and education, in this process.

In fact, arts and cultural managers shape and structure intercultural exchange. They direct and administer arts and cultural projects between nations, and devise, plan and develop arts and cultural programming to attract and include growing migrant populations as audiences, participants and creators within nations. Global, cultural, post colonial, and intercultural studies show that mechanisms for fostering or hindering intercultural understanding are often based on long standing terminology, institutional structures, and habits upheld by practices and pedagogies within specific professions.

We will integrate and apply this research to the traditions, institutions and actions of arts and cultural management to extend awareness of the part arts and cultural managers play in intercultural exchange with 5 goals:

- Gather international, multidisciplinary researchers with arts and cultural management practitioners, policymakers, educators and students to share knowledge and uncover new areas of research about intercultural understanding in arts and cultural management education and practice

- Learn how arts and cultural management practitioners, policymakers, educators and students perceive and experience intercultural exchange within international arenas of practice and education

- Apply ethnic, historical, postcolonial, global, intercultural, and cultural studies to these perspectives to examine dominant terminology, structures and traditions shaping arts and cultural management practice and education

- Share findings, bibliography and documentation widely to students, practitioners, educators, policymakers and researchers to foster policy impact, further study and networking

- Enable new research projects examining intercultural work in arts and cultural management

During the few years of its existence the network already succeeded to bring together more than 150 arts managers, researchers, and policy makers from more than 30 countries – apart from the intensive research sessions that have been hosted at Heilbronn University, Goldsmith College University of London, Queen’s University Belfast and at the University of the Arts in Zurich the first Winter School ‘Brokering Intercultural Exchange within Societies’ for Master and Ph.D. students has been organised in cooperation with MitOst e.V. and the Robert Bosch Cultural Managers Netwerk in November 2019 with 30 selected students from 16 countries. The second Winter School will take place again in Berlin in November 2019.

The founders Victoria Durrer and Raphaela Henze have been frequently invited to present the network and its research at international conferences.

All resources and further information on the network activities and its members can be found on www.managingculture.net.

By the end of the year the edited volume with numerous contributions from network members ‘Managing Culture: Reflecting on Exchange in Global Times’ will appear in the sociology of the arts section of Palgrave

Leitung (HHN): Prof. Dr. Raphaela Henze

Laufzeit: verlängert bis 2022

Mittelgeber: Arts and Humanities Research Council (UK) and Würth Stiftung

Forschungsprojekte Wirtschaft. Treffen bei Kulturmanagement Tagung in Künzelsau.

Kulturmanagement Tagung 2019

Wer in der Pflege tätig ist, ist im Arbeitsalltag vielen Belastungen ausgesetzt. Geht es um den Umgang mit Pflegebedürftigen, braucht es weit mehr als nur medizinisch-pflegerische Kenntnisse. Hier sind soziale und emotionale Kompetenzen stärker gefordert als in anderen Branchen. An dieser Stelle ist die Aus- und Weiterbildung im Bereich des Emotionsmanagements wie sie z.B. auch im Rahmen von Seminaren zum Thema Emotionale Intelligenz oder Sozialkompetenz unterrichtet wird, ein entscheidender Ansatz.

Aufgrund der neuen Herausforderungen in einer immer schneller werdenden Arbeitswelt, sind diese sog. Soft-Skills essentielle Schlüsselqualifikationen im Berufsleben. Empirische Untersuchungen zeigen, dass Menschen, die die Fähigkeit besitzen, affektive Impulse zu kontrollieren, mit eigenen und fremde Emotionen umzugehen und diese zu steuern, einen größeren Erfolg im Berufs- und Privatleben haben, stärkere soziale Bezie-hungen pflegen und seltener unter psychischen Problemen leiden.

Primär soll in dieser Forschungsarbeit die Frage untersucht werden, ob Seminare zum Thema Emotionsmanagement im Pflegesektor helfen können und auf welche Resonanz diese bei den Teilnehmern treffen. Ferner muss die Frage beantwortet werden, ob dies auch messbar ist, beispielsweise in Form von Fragebögen und wie mit diesen Aussagen umgegangen werden muss. Eine weitere Fragestellung ergibt sich, wenn die obigen Fra-gen positiv beantwortet werden können. Dann nämlich ließe sich überlegen, ob das Thema Emotionsmanagement verbindlich in die Aus- und Weiterbildung von Pflegekräften integ-rieren werden soll und wie das Angebot an solchen Seminaren momentan aussieht.

Leitung: Prof. Dr. Tiebel

Laufzeit: 01.07.2013 bis Dezember 2017

Mittelgeber: Reinhold-Würth-Stiftung

Neben den öffentlich geförderten Drittmittelprojekten gibt es eine Vielzahl an privat geförderten Auftragsforschungsprojekten, die in enger Kooperation mit der regionalen und überregionalen Industrie und Wirtschaft, sozialen Einrichtungen und Verbänden durchgeführt werden.